Sneaker Pimps – «6 Underground»
(Clean Up Records, 1996)
Sneaker Pimps etablerte seg med trip-hop og electronica for tretti år siden, men det var først med debutalbumet «Becoming X» to år senere de virkelig skapte seg et navn på den alternative scenen i Storbritannia. På denne skiva fantes nemlig singelen «6 Underground» som åpenbart var med på å definere bandets identitet og gjennombrudd i 1996. Denne låta er like delikat som den er atmosfærisk snikende med Kelli Daytons melankolske vokal, trip-hopske rytmer og minimalistisk produksjon. Det er med god grunn at den er blitt en tidløs trip-hop-klassiker, og ikke henger igjen i gulvklisteret fra 90-tallets sløye klubbscener. Selv om originalversjonen gjorde det bra, var det Nellee Hoopers remiks som gjorde låta til favoritt både i radiokanaler og på nattklubber. Remiksen ble også brukt i flere filmer og TV-serier, blant annet i spion-thrilleren «The Saint» fra 1997, eller Helgenen, som seriekarakteren ble kalt i gamledager her på nisseberget.
Tekstmessig har «6 Underground» alltid vært åpen for tolkning, men man trenger ikke å komplisere alle betydninger med høytsvevende filosofiske tilnærminger. Joda, dette er metaforisk, og strofer som «take me down, six underground, the ground beneath your feet» kan virke som en poetisk refleksjon over tap eller en form for begravelse, men låta handler egentlig bare om å komme seg vekk fra et nordengelsk industrihøl, og ta fatt på livet, og for Sneaker Pimps; implisitt også musikklivet. Eller som medgrunnlegger Chris Corner så elegant sa det: «It’s about death in a small town environment. You grow up in this shit town and you yearn to get out. A lot of artists, we just can’t survive in a place like that. So, the essence of that song is that living in a small town is like dying».
I et trip-hop-univers dominert av Bristol-følgesvennene Massive Attack, Tricky og Portishead, var det befriende at Hartlepool-gjengen Sneaker Pimps infiltrerte akkurat denne scenen. «6 Underground» står igjen som et symbol på 90-tallets trip-hop-suksess der rimelig henslengte og hypnotiske beats leker seg med elementer fra John Barrys musikk til filmen «The Ipcress File» fra 1965. Nok en spion-thriller, der altså. Navnet Sneaker Pimps skal angivelig ha oppstått etter at bandet leste en artikkel om at Beastie Boys hadde ansatt en fyr for å finne sjeldne joggesko til dem, eller sneakers, om man vil. Sant eller ikke; anekdoten viser uansett bandets passelige sans for det eklektiske, og dette er kvaliteter som også er relativt tydelige i musikken deres, som nettopp «6 Underground».