Prince – «Gett Off»
(Warner, 1991)
Hvor ble 23 av i dagens kalenderluketittel, tenker du kanskje? Hint; let heller i teksten. For som Prince Rogers Nelson, virkelig uten sammenlikning for øvrig, måtte vi finne på noe snurr her. Prince fra Minneapolis, var både en ellevilt god musiker og kulturell innovatør kjent for sin eklektiske musikkstil og sitt uovertrufne talent. Gjennom karrieren mestret han sjangere som funk, rock, pop, R&B og jazz. I 1993 tok Prince en dristig beslutning da han endret sitt artistnavn til et symbol, ofte kalt Love Symbol eller bare The Symbol. Dette grepet var mer enn en kuriositet; det var en protest mot hans plateselskap, Warner Bros., som han mente begrenset hans kunstneriske frihet. Likevel var han rimelig tøylesløs. Blant Prince sine mange uforglemmelige låter finner vi en av hans mest ikoniske og grenseløse låter, “Gett Off”, hvor den eksentriske amerikaneren forener innovasjon, lidenskap og showmanship.
“Gett Off” er et funky og sensuelt spor som definerer Prince sitt kreative toppunkt tidlig på 1990-tallet. Låta ble lansert i 1991 som førstesingelen fra albumet «Diamonds And Pearls», som også var det første albumet med hans nye band, The New Power Generation (NPG). Den ble spilt inn i hans eget Paisley Park Studios, og utgitt under labelene Paisley Park og Warner Bros. I utgangspunktet var “Gett Off” en eksklusiv remiks kalt “Gett Off (Damn Near 10 Minutes Mix)” som Prince selv distribuerte til utvalgte nattklubber på sin 33-årsdag. Dette var kun ment som et slags gaveeksperiment, men klubbpublikummets entusiasme var så sterk at han bestemte seg for å gi ut låta kommersielt kort tid etter. Den offisielle utgivelsesdatoen for singelen forble uansett 7. juni 1991.
“Gett Off” er en stilig funk-låt med innslag av rap, drevet av en heftig rytmeseksjon og sensuell tekst. Låta framhever også en gjenkjennbar fløytesolo av den trofaste samarbeidspartneren, Eric Leeds. Dessuten er rytmene ganske suggererende. Det er her man kjapt kan trekke linjer direkte tilbake til inspirasjonskilder som nestorene George Clinton og Gil Scott-Heron. I tillegg parafraserer Prince setninger fra James Browns 1969-klassiker “Mother Popcorn”. “Gett Off” handler om lidenskap og begjær, og tekstlinjen “Twenty-three positions in a one-night-stand” gir et eksplisitt bilde av tekstens natur. Her mikser Prince erotisk energi med humor og kreativitet, med oppfordring til å danse og gi slipp, samtidig som låta bærer en tydelig seksuell undertone. Dette eksemplifiserer Prince’ unike evne til å kombinere provokasjon og musikalitet, alltid med en leken glød. «Gett Off» står derfor igjen som en påminnelse om hvorfor Prince fortsatt hylles som en av musikkhistoriens mest visjonære artister.