Juleluke 21, 2024

Bad Religion – «21st Century (Digital Boy)»

(Epitaph, 1990)

Bad Religion fra Los Angeles ble etablert i 1980. Bandet besto av studentkvartetten Jay Ziskrout, Greg Graffin, Jay Bentley og Brett Gurewitz, som la grunnlaget for det som skulle bli ett av de mer innflytelsesrike punkrock-bandene i USA. Gjennom årene har det vært en del utskiftninger, men de tre sistnevnte holder fortsatt koken. Bad Religion er kjent for skarpe og samfunnskritiske tekster som ofte tar for seg komplekse temaer som religion, politikk og vitenskap. Bad Religions melodiske og energiske tilnærming til punkrock er blitt en særegen stil som har sikret dem velfortjent plass i musikkhistorien. Med hele 17 studioalbum og over fem millioner solgte plater på verdensbasis, står Bad Religion som en institusjon innen sjangeren. En av deres mest kjente låter, «21st Century (Digital Boy)», kom først på albumet «Against The Grain» i 1990 og ble fire år senere spilt inn på nytt til deres åttende studioalbum «Stranger Than Fiction».

«21st Century (Digital Boy)» står i dag som en tidløs kommentar til teknologiens innvirkning på samfunn og kultur, og representerer Bad Religions evne til å kombinere tankevekkende tekster med melodier som engasjerer. Den første versjonen ble spilt inn i Westbeach Recorders, et velrenommert punkrock-studio i Hollywood (av alle steder) og utgitt av Epitaph Records, som ble grunnlagt av bandets egen Brett Gurewitz. Samtidsband som Rancid, NOFX, Descendents og Pennywise har alle hatt knytninger til samme label. I tillegg har yngre krefter som blant annet Architects og Mannequin Pussy kommet til. Tilbake til «21st Century (Digital Boy)». Da låta ble gjeninnspilt i 1994, var det på forespørsel fra deres nye plateselskap, Atlantic Records, som mente sangen hadde potensial til å nå et bredere publikum. Musikalsk sett er «21st Century (Digital Boy)» et prakteksempel på Bad Religions evne til å kombinere den heftige punkrock-intensiteten med mer alternative elementer. Låta har relativt effektivt tempo, passe tunge gitarriff og en tekst som retter et kritisk blikk på teknologiens rolle i et moderne samfunn.

Med linjer som «I’m a 21st Century Digital Boy / I don’t know how to live, but I’ve got a lot of toys«, beskriver teksten en generasjon som er avhengig av teknologi, men som samtidig mangler en klar retning i livet. Musikkvideoen til «21st Century (Digital Boy)» starter med en liten tass som sitter foran TV-en og ser bandet materialisere seg som blå figurer gjennom den «gamle TV-snøen» som flimrer kaotisk foran ham. Dette er et greit bilde på hvordan filmregissør Gregor «Gore» Verbinski ville framstille budskapet visuelt i 1990. Senere utviklet Verbinski mer avanserte og grafiske teknikker; slike som man ser i Pirates Of The Caribbean-filmene. Låttittelen er forresten inspirert av det engelske progrock-bandet King Crimson sin «21st Century Schizoid Man». Dette er både åpningssporet på det legendariske albumet «In The Court Of The Crimson King» fra 1969, samt en B-side fra samme bands single…nettopp…«Epitaph». Referansene gir Bad Religions label og låt historisk dybde som viser hvordan amerikanerne er inspirert av andre sjangere, som eksempelvis progressiv rock, for så å skape en egen identitet.