Juleluke 19, 2024

Paul Hardcastle – «19»

(Chrysalis Records, 1985)

Det nærmer seg julefred, og på samme tid buldrer det rundt omkring i verden. På en måte burde en julekalender som teller ned til det som skal symbolisere fred og fordragelighet inneholde luker med trivelige innslag, men noen ganger må de harde realitetene illustreres; det være seg om det skjer i dag eller har skjedd for lenge siden. Hva som defineres som lenge siden, er ikke alltid lett å si, for i et verdenshistorisk tidsperspektiv er Vietnam-krigen fortsatt noe folk husker med gru. Da engelske Paul Hardcastles låt «19» kom ut i 1985, var det mange ungdommer som ikke forsto at det kun var en dekade siden denne krigen ble avsluttet. Mange fra den eldre generasjonen forsto ikke at denne «nymotens» låta faktisk hadde et budskap før musikkvideoen eksponerte det hele. Singelen med den sterke vinklingen var på Hardcastles selvtitulerte album, og til tross for at selve skiva var en blanding av synth, dance-pop, electronica og jazz, er det «19», med sitt politiske antikrigsmanifest som står igjen som det markante høydepunktet.

Selv om protestsanger og konserter med politiske toner ikke var noe nytt, snarere tvert om med 60- og 70-tallet som solide tiår for denne typen av tematikk, vil noen likevel kanskje kalle «19» en slags en musikalsk innovasjon. Inspirasjonen til låta kom etter at Hardcastle hadde sett dokumentaren «Vietnam Requiem» fra 1982 som omhandlet Vietnam-krigens effekt på unge amerikanske soldater. Dokumentaren avslørte at gjennomsnittsalderen for en amerikansk kampsoldat i Vietnam kun var 19 år. Dette faktumet rystet Hardcastle, og han bestemte seg for å skape en låt som skulle belyse disse unge soldatenes opplevelser og traumer. Rystet burde man derfor også være i dag der unge mennesker fortsatt blir sendt inn uforståelige situasjoner.

«19» ble spesielt kjent for sin bruk av sampling. Hardcastle brukte en E-mu Emulator, et samplingsverktøy som hadde en begrensning på kun to sekunder med lyd pr. opptak. Denne tekniske restriksjonen resulterte i den karakteristiske «n-n-n-n-nineteen«-effekten, som ble et sentralt element i låta. Stemmesamplingene i låta kom fra ovennevnte dokumentar og inkluderte fortellerstemmen til Peter Addenbrook Thomas som var en amerikansk nyhetsreporter. Bruken av disse samplingene skapte imidlertid juridiske utfordringer, og Hardcastle endte opp med å betale royalties til Peter Thomas for bruk av stemmen. Låta ble en global suksess og toppet hitlister i flere land i 1985. I 2015 slapp Hardcastle en samling med 14 remiksete spor av «19» kalt «The 30th Anniversary Mixes». Denne utgivelsen ga inntekter til organisasjonen Talking2Minds, som hjelper soldater med å takle posttraumatisk stresslidelse (PTSD).